Powered By Blogger

Tuesday, June 8, 2010

LPC di Wetland Putrajaya




Lembaga Peperiksaan Casting atau lebih dikenali sebagai LPC yang diwakili oleh Pian, Omar, Paan dan Yus telah memulakan aktiviti pemanas badan 2010 di Wetland Putrajaya. Tempat ini telah lama dibuka untuk orang awam memancing. Bayaran yang dikenakan hanya RM20 dari dari 7am-7pm. Kemudahan sampan juga disediakan dengan bayaran RM20 untuk 4jam. Walaupun tempat memancing hanya didalam kawasan Putrajaya, tetapi suasana dan kehijauan sudah cukup memberikan kami seolah² jauh dari kesibukan Putrajaya.












































Tanpa membuang masa kami terus membaling umpan dengan teknik menggarau atau lebih dikenali sebagai Casting. Hampir satu jam Casting, tiada sambaran dari toman atau sebarau.Jadi kami menggunakan teknik Parking. Sudah tentulah anak ikan keli yang menjadi pilihan kerana target kami pada hari itu ada toman. 30 minit berlalu, masih tiada tanda² ikan mahu menjamah umpan keli tersebut. Jadi seorang dari pada kami mengambil keputusan untuk beralih ke pulau yg berhampiran. Baru sahaja Pian menaiki sampan, umpannya disambar oleh toman yang beratnya hampir 3kg. Kepuasan jelas terpancar diwajah Pian yang semakin hitam kulitnya dijamah terik mentari.

















































Selepas tangkapan dari pian, keadaan kembali sunyi. Tiada lagi sambaran dari toman. Mungkin disebabkan matahari yang agak terik menyebabkan ikan tidak bermain dipermukaan air. Jam menunjukkan 12pm. jadi kami berhenti mengambil Lunch sebelum sambung memancing pada 2pm. Kali ini dedak dibancuh untuk menarik perhatian ikan² seperti lampam, sebarau dan temoleh. Kekerapan sentapan dari ikan² ini agak memberangsang tetapi tiada satu pun ikan yang melebihi saiz tapak tangan.

Jam 4pm, cuaca agak mendung. Umpan keli kembali menjadi menu utama. Selang 20 minit sahaja loceng yang dipasang di joran Yus berbunyi. Keadaan menjadi kembali menjadi kecoh. Toman yang ditunggu telah mengena pancing. Hampir 10 minit bergelut, Toman sebesar 5kg berjaya didaratkan.









































Untuk aktiviti pemanas badan, LPC rasa berpuas hati dan sungguh mengujakan. Next trip dirancang rapi untuk aktiviti seterusnya.

CHOW

2 comments:

  1. pehhhh memang best giler waktu nie x dpt nak dbygkn keseronokanya....arap2 kita dpt gi next trip lg.....

    ReplyDelete